Munka az otthon kényelméből - home office és távmunka

Munka az otthon kényelméből - home office és távmunka

Home office. A koronavírus járvány után talán már mindenkinek ismerősen cseng ez az angol kifejezés, melyet tévesen távmunkaként is szoktak emlegetni, pedig a kettő nem feltétlenül egymás szinonimája. Sokan a saját bőrükön is kipróbálták, milyen otthonról dolgozni, minekután hónapokra kényszerültünk a 4 fal közé. A járvány lecsengését követően rengeteg Pécsi cégnél álltak vissza az eredeti formába, tértek vissza az irodába, ugyanakkor vannak cégek, akik állandósították ezt a formátumot. Már a Covid-19 járvány előtt is létezett a távmunka és home office mint foglalkoztatási forma, mellyel sok munkavállaló élt, viszont az kétségtelen, hogy napjainkra megszaporodtak az ilyen lehetőséget kínáló munkahelyek Pécsen is, ezért érdemes részletesebben is foglalkozni ezzel a témával.

Távmunka vagy home office?

Az ördög mindig a részletekben rejlik és ez a távmunka és/vagy home office esetében sincs másképp. Az egyetlen, de annál lényegesebb különbség a két fogalom között az, hogy a távmunka hosszú távra szól, míg a home office amolyan eseti jellegű, szükség megoldás ahogy ezt a járvány is jól prezentálta. Távmunka esetében, még a munkaviszony megkezdése előtt a felek szerződésbe foglalják a munkavégzés helyét és előre megállapodnak minden részletben, míg a home office egyik-napról a másikra válhat a mindennapjaink részévé.

A fontosabb részletek, melyekről mindenképp meg kell állapodni a munkáltatónak és a munkavállalónak a következők: ki biztosítja az eszközt? Kötött vagy kötetlen a munkaidő? Ki és milyen arányban viseli a költségeket? Miképp folyik az ellenőrzés?

 

Távmunka:

Távmunka esetében az eszköz kérdés erősen összefüggésben áll azzal, hogy milyen fajta munkaviszonyról beszélünk. Amennyiben a munkavállaló vállalkozói státuszban dolgozik a cégnek, egyértelmű, hogy ő biztosítja az eszközt és viseli a költségeket is, viszont alkalmazotti státusz esetén ez külön megbeszélést igényel. Nincs arra vonatkozó jogszabály, hogy a munkáltatónak kötelessége a munkaeszköz biztosítása, így előfordulhat, hogy a dolgozó a saját, privát gépén végzi el a feladatait. Ugyanakkor az sem kizárt, hogy a cégtől kapunk egy gépet, melyet kizárólag munkára használunk.

A költségek megosztása vagy nem osztása szintén egy olyan pont, ami hosszú egyeztetést kíván, hiszen nem mindig egyértelmű, hogy hol végződik a part és hol kezdődik a szakadék. Például, az internet kétséget kizáróan szükséges a munkához, viszont azt sem tagadhatjuk le, hogy délután 4 után is használjuk a szolgáltatást, tehát munkaidő után. Ugyanígy felhozhatnám az áramot, a vizet vagy a villanyt, melynek a költségei megugranak azáltal, hogy nem az irodában töltjük a napunk negyedét. A jogszabály annyit mond ki, hogy a munkáltatónak kötelessége megtéríteni azon költségeket, melyek a munkához indokoltan szükségesek.

A munkaidő távmunka esetében kötetlen, a dolgozó maga osztja be, hogy mikor dolgozik. Ez hatalmas szabadságot adhat, azonban figyeljünk oda arra, hogy ne essünk át a ló túloldalára. Próbáljunk meg kialakítani egy napirendet, határozzunk meg egy munkaidőt és ehhez tartsuk magunkat.

 

Home office:

A home office már sokkal árnyaltabb, mint a távmunka, ugyanis nincsenek törvénybe fektetett szabályai. Az alapok természetesen itt is megvannak és a következőképpen alakulnak: A távmunkától eltérően, ekkor nem a dolgozó határozza meg a munkaidejét, hanem köteles a szerződésbe foglalt munkaidőt tartani és abban az időszakban végig rendelkezésre állni. Ugyanígy van ez a munkaeszközzel is. Az alapszabály érvényesül, miszerint az eszközt a munkáltató biztosítja, ám mivel ez egy speciális helyzet, a megállapodásnak sincs jogi akadálya. Akárcsak a távmunka esetében, a költség viselésnél  is az az ökölszabály a mérvadó, hogy a munkáltató térít meg minden olyan költséget, ami a munkaviszony teljesítésével indokoltan merül fel.

Az ellenőrzés módjával kapcsolatban mindkét esetben csak az a szabály létezik, hogy a személyhez tartozó jogokat tiszteletben kell tartani, mely annyit jelent, hogy legyünk tekintettel a munkavállaló családjára és intim terére, tehát ne toppanjunk be váratlanul, bármiféle egyeztetés nélkül.

 

Ideális munkakörnyezet:

Amennyiben egy olyan helyzet merül fel, mint például a közelmúltban tapasztalt járvány, melynek következtében egyik napról a másikra kell irodává alakítani az otthonunkat, érdemes már az első napokban lefektetni néhány szabályt és kialakítani egy munkaállomást.

Az első és legfontosabb, hogy az otthonunk rendelkezzen egy jó minőségű, megbízható internettel, ugyanis ez a munkavégzés elengedhetetlen feltétele, ahogy egy erős számítógép is. A lehetőségekhez mérten törekedjünk arra, hogy le tudjunk telepedni egy asztalhoz dolgozni és nem hátrány, ha ez az asztal egy külön helyiségben vagy egy nyugodtabb sarokban található.

 

Még az első home office napunk előtt ellenőrizzük, hogy otthonról is hozzáférünk minden szükséges oldalhoz, tárhelyhez és minden elengedhetetlen kellékkel rendelkezünk. A gép mellett fontos lehet ugyanis egy nyomtató, pendrive, különböző kábelek és a kapcsolattartáshoz webkamera+mikrofon kombináció.

A másik, ami lényeges, az a napi rutin megtartása. Ha a munkahelyünk meg is engedi, hogy saját időbeosztás mellett dolgozzunk, ne borítsuk fel a bioritmusunkat azzal, hogy délben kelünk és éjfélig kopogunk a billentyűzeten. Akármennyire is csábít az ágy, próbáljunk meg továbbra is ugyanakkor kelni hétköznap reggel, mint a home office előtt és álljunk munkába a megfelelő időpontban.

 

Tartsuk meg a napirendünket, reggel, munka előtt váltsuk a pizsamát valami vállalhatóbb öltözékre, üljünk le dolgozni az asztalhoz és közbe nyugodtan iktassunk be kávé és ebédszünetet, ahogyan azt a munkahelyen is tennénk. Persze, ha tehetjük, használjuk ki az otthonlét előnyeit és két feladat elvégzése között tudjunk le néhány házimunkát is, ezzel megkönnyítve a saját dolgunkat, viszont ügyeljünk arra is, hogy ezek ne menjenek a munka rovására. Egy mosás berakása vagy egy kisebb ebéd megfőzése még belefér, viszont a nagybevásárlást vagy az autószerelőt már ne munkaidőben intézzük.

A távmunka egy kölcsönös bizalmi viszony a munkavállaló és a munkaadó között. Ahogyan a főnökünk megbízik bennünk annyira, hogy engedje a távmunkát, mi se éljünk vissza ezzel a helyzettel és végezzük ugyanolyan lelkiismeretesen a feladatainkat otthon, mint az irodában.

 

Amennyiben szimpatikussá vált számotokra ez a foglalkoztatási mód, a pecsallas.hu állásportálon, a home office szó beírása után, rögtön számos Pécsi cég ajánlata között böngészhettek.

 

PecsAllas.hu / K.D.