Mindenkinek eljöhet az életében az a nap, amikor munka nélkül marad. Ekkor merülhet fel a kérdés, érdemes-e regisztrálni a munkaügynél vagy inkább önerővel állást keresni. A munkanélküliség pedig képzetteket és képzetlenebbeket egyaránt súlyt.
A regisztrációnak lehetnek előnyei, például az álláskeresői jutalék, illetve folyamatosan láthatunk lehetőségeket olyan cégektől, melyek elkerülnék a figyelmünket alapesetben. Álláskeresőként továbbá képzésekre kaphatunk támogatást.
A munkanélküliek több típusba sorolhatók, vannak a passzívak, akik dolgoznának, de nem keresnek aktívan állást, a tartósan munkanélküliek, akik legalább egy éve nem szereztek jövedelmet, illetve a pályakezdők- és a nem pályakezdők.
Az ügyintézés elektronikus úton elintézhető, ügyfélkapu segítségével, továbbá a postai feladás és a foglalkoztatási osztályoknál elhelyezett gyűjtődobozok útján lehet kérelmezni. A pontos jelentkezés menete a következő:
„Amennyiben az ügyfél rendelkezik ügyfélkapuval, az e-papír szolgáltatás (https://epapir.gov.hu/level/uj) segítségével (címzett: az illetékes járási/fővárosi kerületi hivatal), kérelméhez mellékelheti a szükséges dokumentumokat is (pdf, word, excel formátumban, vagy akár telefonnal készített képen); elektronikus levél formájában (a beazonosításhoz szükséges személyes adatok megadásával: viselt és születési név, születési hely és idő, édesanyja neve, lakcím, TAJ szám, adószám); A nyilvántartásba vétel a www.munka.hu honlapon keresztül is lehetséges. Az oldalon a "Foglalkoztatás" panelre, majd a következő oldalon, a felső szekcióban található "Álláskeresőknek" fülön az "Elektronikus kapcsolattartás" menüpontot kell kiválasztani. A megjelenő felületen "A program eléréséhez kérjük, kattintson ide!" szövegben elhelyezett linken keresztül érhető el az elektronikus ügyintézési felület. A kérelmező itt elsőként a kapcsolattartási nyilatkozattal találkozik, amelyet a "Tudomásul veszem" gomb megnyomásával tud elfogadni. A folytatásban a TAJ-szám és születési dátum megadásával lehet továbblépni, majd kiválasztani a szükséges "Előzetes nyilvántartásba vételi kérelem" menüpontot.” (Kormányablak hivatalos oldala)
A munkaügyi központban való regisztrációhoz az alábbi iratok szükségesek:
- személyi igazolvány
- lakcímkártya
- adókártya
- taj-kártya
- OEP igazolvány
- a munkahelyén a kilépéskor kapott iratok
- iskolai bizonyítványok
- a vállalkozóknak be kell mutatniuk egy igazolást a vállalkozói igazolvány visszaadásáról, a vállalkozói tevékenység megszüntetéséről
- bankszámlaszám (ha van)
Pécsi Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési, Fogyasztóvédelmi és Foglalkoztatási Főosztály Foglalkoztatási Osztály: 7621 Pécs, Zrínyi Miklós utca 11.
Pécsi Munkaügyi Központ: https://pecsallas.hu/munkaugyi-kozpont-pecs
Az álláskeresési járadékot azok igényelhetik, akik visszamenőleg az elmúlt három évben legalább 360 napot ledolgoztak – ezt jogosultsági időnek nevezik.
A regisztráció tehát inkább hasznos, mint rossz, a pénzbeli ellátás és képzési támogatások mellett humán szolgáltatásokat is kaphatunk, azonban a szakmunkás pozíciók vannak többségben a munkaügynél.
Hivatkozások
http://kormanyablak.hu/hu/feladatkorok/16/MUNKP00060
PecsAllas.hu / P.P.