A jó motivációs levél és önéletrajz titka: így kelthetjük fel a HR-esek érdeklődését állásra jelentkezéskor

A jó motivációs levél és önéletrajz titka: így kelthetjük fel a HR-esek érdeklődését állásra jelentkezéskor

A jó állás megtalálása és a megfelelő képzettség, szakmai tapasztalat önmagában nem elég. Napjainkban egyre fontosabb a jó motivációs levél és önéletrajz elkészítése, ugyanis a nem megfelelő módon megírt jelentkezések könnyen a kukában landolhatnak. Nincs ez másképp a pécsi cégek többségénél sem.

A kiválasztás folyamata manapság a HR-es feladata, akik az adott pozíció meghirdetése után számtalan jelentkezést kapnak. Egy nap akar több száz papírhalmaz (fájl) kerülhet eléjük, így könnyen elsiklanak egyes – akár potenciális – jelöltek felett. Érdemes az ő fejükkel gondolkodni: milyen pályázatra kapnánk fel a fejünket? Írjunk ennek a kérdésnek a függvényében.

 

Motivációs levél

A motivációs levél az első, ami a HR-esek és kiválasztók kezébe jut. Az első benyomás pedig mindig fontos. Amennyiben tudjuk, kinek szánjuk a levelet, szólítsuk meg őt név szerint és nézzünk utána, milyen pozícióban dolgozik. Ha nem tudjuk a címzett kilétét, használjuk a „Tisztelt Cím!” felszólítást.

Érdemes kerülni a sablonokat és minél egyszerűbb, figyelemfelkeltőbb módon megírni. Fontos, hogy a levélben kitérjünk rá, miért érezzük magunkat alkalmasnak a megpályázott pozícióra, illetve milyen egyéb képességek bizonyítják rátermettségünket. Érdemes utánanézni a cégnek, ahova jelentkezünk, illetve kerülni a közhelyeket. A levelet ehhez igazítsuk, legyen releváns a meghirdetett elvárásoknak és előnyöknek is. Ne kövessük el tehát azt a hibát, hogy ugyanazt a motivációs levelet küldjük el minden cég számára.

A motivációs levélben továbbá írjunk az elvárásoknak megfelelő, releváns információkat magunkról. Tüntessük fel, az adott kritériumnak miért felelünk meg, milyen korábbi tapasztalataink vannak. Akár egy-egy rövidebb bekezdést is szánhatunk a különböző pontoknak. Például ha a jó problémamegoldó készségre akarunk válaszolni, írjuk le, milyen módon oldottunk meg váratlan szituációkat korábban.

Tüntessük fel céljainkat, hosszú távú terveinket. Törekedjünk az átláthatóságra, illetve helyesírásra. A komolyabb nyelvtani hibák elrettenthetik a HR-eseket és vezetőket még akkor is, ha olyan pozícióról van szó, ahol nem különösebben szükséges a jó íráskészség.

 

Önéletrajz

A jó önéletrajz általában a legfontosabb részét képezi a jelentkezésnek. Mindenképpen törekedjünk arra, hogy legyen fényképünk, illetve tüntessük fel személyes adataink és kapcsolatfelvételi lehetőségeinket. A telefonos elérhetőség hiánya esetében szinte biztosan bukjuk a felvételit, de a lakóhely hiányával is nagy hátrányba kerülhetünk. A végzettségek és munkatapasztalatok felsorolása során szintén releváns információkat osszunk meg a leendő pozíció szempontjából, időrendben visszafelé haladva. A képességek között érdemes felsorolni az olyan tanfolyamokat és képzéseket, melyek során valamilyen tudásra tettünk szert a leendő beosztásunkhoz mérten. A végére érdemes lehet LinkedIn profilunkhoz vezető hivatkozást is beszúrni.

A sorrend: kezdjük a fényképpel és a személyes adatokkal, majd a munkatapasztalatok, képzettségek és iskolák, illetve kompetenciák következnek, végül pedig a személyes érdeklődési körünkre is kitérhetünk. Írjuk fel az aktuális dátumot is, ezzel is jelezve az önéletrajzunk aktualitását, frissességét.

Az önéletrajznak tehát érdemes minél tömörebbnek lennie, mégis a lehető legtöbb és legfontosabb információt tartalmaznia szakmai életünkről és képességeinkről. Nem érdemes 1-2 oldalnál hosszabbnak lennie, inkább szedjük vázlatpontokba a fontosabb tudnivalókat.

 

PecsAllas.hu / P.P.