Volt már veled olyan, hogy az állásajánlatok közt böngészve találtál egy szuper lehetőséget, de úgy érezted valami nincs rendben? Vagy pont, hogy fordítva. Egy számodra érdektelen poszt keltette fel úgy a figyelmed, hogy jelentkeztél rá? Ha igen, akkor találkoztál az álláshirdetés kreálásának művészetével. HR- es ként tanultunk mi is hasonlókat. Hogyan kell jól felhívni az állás keresők figyelmét, úgy, hogy megkönnyítve a saját dolgunkat java részt egy bizonyos korosztály jelentkezzen a hirdetésre.
Intő tényezők, csak óvatosan!
Egy álláshirdetés segítségével sok információt le lehet szűrni a feladó cégről. Árulkodó, ahogy az elvárásokról és a feladatokról írnak.
Az egyik tanárom behozott nekünk órára egy állás hirdetést, és az volt a feladatunk, hogy vázoljuk fel mit tudhatunk meg a meghirdetett pozícióról, és a cégről. Most én is ezt fogom tenni.
Íme a feladat, amit még akkor kaptunk. A hirdetés alapja valódi, viszont szerkesztett részeket is tartalmaz.
Olvassuk el jól az ajánlatot.
Az, ami egyből szembetűnik a ,,feladatok” pont hosszúsága. Egyszerre kellene kimutatásokat végezni, coachingolni, költségvetést tervezni és még sorolhatnám. Mindezt egy embernek kellene ellátnia, holott ez több ember munkája.
A ,,kínálatunk rész” az elvárásokhoz képest nagyon rövid. Az előre látható sok munkát, cafetéria és a fizetés kompenzálja csupán. A mocskos anyagiak. Manager poszton valószínű az átlag feletti fizetés. Ezen álláshirdetés láttán is egy nagyon kedvező összeg jósolható előre. Viszont mégsem írnak semmi konkrétat. Ennek lehet az az oka, hogy az első fordulón túljutottaktól várnak bérigényt.
A másik szembetűnő dolog a részmunkaidős beosztás. Nem illik a képbe. Egyi ilyen munkakör ellátása tejese munkaidőben is nagy kihívás, nem, hogy heti huszonnégy, vagy harminchat órában.
Az 5-7 év munkatapasztalat viszont reális az elvárt követelmények tükrében.
Ez viszont az egyik véglett. Fontos, hogy ki tudjuk szűrni a komolytalan álláshirdetéseket is. Azt gondolnánk, hogy ez egyszerű, hiszen ez azonnal szembetűnik. Viszont a helyzet lehet bonyolultabb. Találkozhatunk olyan álláshirdetéssel, amit csak azért tartunk komolytalannak mert nem nekünk szól. A szöveg úgy van megfogalmazva, ahogy már fent is említettem, csak egy bizonyos korosztályt szólít meg.
Íme pár tényező, amikre érdemes odafigyelni. Ezek tapasztalása eseten van esély arra, hogy a hirdető szándékai komolytalanok.
- Helyesírási hibák, hanyag megfogalmazás
- Pár soros állás hirdetések
- Nem egyértelmű munkakör
- Nem egyértelmű juttatások
Viszont hasonló veszélyekkel, csak olyan álláshirdető oldalakon találkozhatunk, melyeken nem ellenőrzik a tartalmakat. A hivatalos álláshirdető felületeken, mint például a Pécs Állás, kicsi az esélye, hogy hasonló komolytalan hirdetésekbe futunk.
Végül egy jótanács. Egy tényezőre figyeljünk oda. Mindig próbáljuk reális szemmel olvasni a hirdetéseket. Igyekezzünk keresni az egyensúlyt, az elvárások és a juttatások terén. Legfőképp azt tartsuk szem előtt, hogy mi imponál nekünk. Nem vagyunk egyformák. Van, akit csak a sok pénz hoz lázba, van, akinek fontosabb a munka-magánélet egyensúly. Félre értés ne essék, a fenti poszt is teljesen reális, hiszen sok esetben kell nagy elvárásnak megfeleljünk a munkaerőpiacon. Viszont nem mindegy, mit adunk érte.
Amikre érdemes odafigyelni
Minél inkább fontos egy munkavállaló a foglalkoztató számára, annál több pluszt szándékozik visszaforgatni számukra. Az esetleges juttatásoknak sok formája lehet.
- Egészség nap szervezés, szűrésekkel és ételekkel.
- Gyümölcs nap egy héten egyszer.
- Home- office lehetősége
- Különböző csapatépítő programok
- Karácsonyi vacsora, vagy esetleges bónusz
- Nőnapi meglepetés
- Önkéntesség lehetősége
- Családi, szakmai napok rendezése
- Közös sütögetés, piknik
Ezek az apró, nem elsősorban anyagi juttatások, amellyel egy munkaadó magához tudja csalogatni a munkavállalókat. Így ki tudja mutatni a megbecsülést.
Tímár Krisztina ismerős lehet a munkaügyisek számára. Ő az Élmény HR szerkesztője. Az oldalon lehet kérni ingyenes állástervező sablont. A fent említett hölgy többek között arról ír ebben a letölthető sablonban, hogy az igazán kreatív és jó álláshirdetések különlegesek. Ami első hallásra megfoghatatlannak hangzik, de ez nincs így. Ezek azok a posztok, ahol mernek olyanról írni a szerkesztők, hogy ők sem tökéletesek, viszont mindent megtesznek a közös együttműködésért. Feltétel lehet náluk, hogy megértő legyél a kollégáiddal. Esetleg olyat is olvashatsz, hogy fontosak számukra a munkavállalók. A pláne, hogy mindezt baráti megfogalmazásban teszik.
Megjegyez, kérdez
Természetes dolog, mégis megemlítem. Mikor állást keresünk, és a hirdetésben van olyan pont, ami nem egyértelmű, akkor azt írjuk le, vagy jegyezzük meg. Mikor eljutunk az interjúhoz, nyugodtan kérdezzünk rá. Nemcsak mi tudunk meg többet a posztról, és pontosíthatjuk a képünket a vállalatról, hanem a cég szemében is egy jó pont az érdeklődés.
Ha belepillantanál a HR-esek világába: https://elmenyhr.hu/
PecsAllas.hu / I.I.