Az amerikai vállalatok közül egyre több Európában – így Magyarországon – is jelen van. De milyen felfogás szerint működnek a legnagyobb cégek? Az amerikai cégkultúra megértéséhez érdemes megvizsgálni azokat a vállalatokat, melyek alapjaiban változtatták meg az egyes iparágakat. A pécsi cégeknél is érezhetünk hasonlóságot a nemzetközi vállalatokkal.
Apple – információs technológia
Az Apple névről manapság aligha a gyümölcs jut elsőre eszébe az embereknek Magyarországon. A cég forradalmasította az informatika iparágát, majd a mobilfejlesztés területén is jelentős változásokat hozott. Mára a világ egyik legnagyobb árbevételét produkáló vállalata, mely az újításokra esküszik. Szinte minden pozícióban keresnek embereket, a gépi tanulás és MI, a hardver, a szoftverek és szolgáltatások, a tervezés, az üzemeltetés és beszállítói lánc, a marketing, a vállalati munkakörök, az értékesítés és üzleti fejlesztés vagy akár a támogatás és szerviz területén is folyamatos a felvétel.
A munkaerőpiaci folyamatok szintén bemutatják az amerikaiak „világmegváltó” felfogását, a termékek életútját tekintve. Az Apple sikertörténete egy garázsból indult – és mára a világ egyik legismertebb és legnépszerűbb cégévé vált.
https://www.apple.com/jobs/hu/teams.html
Tesla – autóipar
A Tesla Inc. a megújuló energia és az elektromos meghajtású autók gyártásának iparágában foglal el egyre előkelőbb pozíciót. A vállalat felfogása jól jellemzi az amerikai felfogást, ami a „nagyobb jó” érdekében történik. A vezetőség a komplett autóipart változtathatja meg azzal, ha hosszú távon képes lesz a fennmaradásra és profitszerzésre. Habár az alapvető célok egyike az volt, hogy a környezetvédelem mellett olyan biztonságos, gyors és megnyerő autókat alkossanak, melyek átvehetik a hagyományos gépjárművek iránt érzett szeretetet az emberektől. A Németországban épülő gigagyár mellett rendelkeznek telephellyel Angliában, Kaliforniában (kettővel is), Hollandiában és Kínában.
A cég tevékenysége a munkafolyamatokban is jól jellemzi az amerikai vállalati kultúrát. A gyártósoron végzett termelés célja a folyamatos munkavégzés, így a gyárak nem állnak le szinte egy percre sem. Ez manapság az európai cégekre is jellemző. A 19. században egy amerikai üzletember, Henry Ford forradalmasította az autóipart és a futószalagos gyártósoron való tömeggyártást, mely a mai napig – sajnos – nem veszett ki teljesen a köztudatból. Az összeszerelői, gyári és termelési munkák során egyre nagyobb szerep jut a robotizációnak is, mely helyettesíti az emberek folyamatos dolgoztatását.
Az amerikai cég küldetéstudatát mutatja akár már a honlapon, a karrier fül alatt található idézet is, mely a fenntartható energiára való áttéréshez keresi a „világ legjobbjait”, akikkel ez a jövő valósággá válhat:
"Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy. We hire the world's best and brightest people to help make this future a reality.”
https://www.tesla.com/careers
Google – információs technológia (internet)
A Google a mindennapjaink része, szinte nem telik el nap, hogy ne keresnénk rá valamire az interneten. A keresőoldalak forradalmasítása mellett a cég mára a világ egyik legnagyobb vállalatává nőtte ki magát, és akár Magyarországon is dolgozhatunk a cégnek. Bekerülni azonban annál nehezebben, egyes mondások szerint még a Harvardra is könnyen felvételt nyerni. A Google élen jár a HR területén is, a dolgozók morális szintjét és hatékonyságát is folyamatosan mérik és tesztelik, és szembe mennek bizonyos alapelvekkel. Így például simán előfordulhat, hogy két azonos pozícióban dolgozó személy eltérő fizetést kap, ugyanis a teljesítmény és a befektetett munka a meghatározó. A szakterületek között megtalálható az értékesítés, a mérnöki és technológiai ágazatok, illetve a humán erőforrások.
A Google saját képzéseket is indít, melyek közül akár ingyenes tanfolyamokat is elvégezhetünk. A digitális ismeretek és az online marketing területén így folyamatosan képezhetjük magunkat.
https://careers.google.com/
https://learndigital.withgoogle.com/digitalworkshop-hu/courses
Az amerikai cégkultúra megismerése során tanulságos lehet az a tény, ahogyan a dolgozók és a vezetők a vállalat küldetéseivel azonosulni tudnak. Európában egyelőre ez kevésbé jellemző, a robotolás sokszor csupán a fizetésért és a magasabb profitért történik.
PecsAllas.hu / P.P.